top of page

Prečo potrebujete selén? Ktorá forma selénu je najlepšia? Ktorý selén je bezpečný?

Updated: Mar 1, 2023

Keď človeku chýbajú v tele niektoré makroživiny (medzi makroživiny patria bielkoviny, tuky, sacharidy) zvykne sa to prejaviť hladom. Pocit hladu nám dá vedieť, že nám čosi chýba. Telo okrem makroživín potrebuje aj mikroživiny. Medzi mikroživiny patria aj minerály a stopové prvky. Medzi mikroživiny patrí aj selén. Ak nám v tele chýbajú mikroživiny napr. aj selén, telo nám už tento nedostatok nezvykne dať vedieť cez hlad.

Prečo je pre nás dôležitý selén?

Selén je súčasťou takzvaných selenoproteínov. Sú to bielkoviny, ktoré aby v tele účinkovali potrebujú selén. Selénové bielkoviny v tele pracujú ako enzýmy a sú dôležité preto, lebo sú potrebné napr. pre: - správnu činnosť štítnej žľazy - odstraňovanie nebezpečných látok z tela ako napr. ťažké kovy, voľné radikály - dokážu zmierňovať vedľajšie účinky pri onkologických terapiách - sú dôležité pre správne fungovanie imunity - sú dôležitým faktorom pri riadení zápalových reakcií


V ľudskom organizme je v súčasnosti známych približne 25 enzýmov, ktoré potrebujú pre svoje fungovanie selén. Odhaduje sa, že v ľudských génoch by mohlo byť zakódované dokonca až 50 enzýmov s obsahom selénu.


Všimli ste si, že selén spomínam v súvislosti s bielkovinami/enzýmami? Prečo to spomínam. Lebo selén aby bol v tele účinný a pomáhal nášmu zdraviu sa potrebuje naviazať

na bielkoviny. A tu treba zdôrazniť jednu dôležitú vec. Iba anorganický seleničitý anión môže slúžiť ako východisková látka pre tvorbu týchto pre zdravie dôležitých enzýmov (bielkovín)

s obsahom selénu!


Organické selénové látky vrátane selenoaminokyselín (v doplnkoch výživy sú často označené napr. ako selén metionín) sa nedajú zapracovať do týchto pre zdravie dôležitých enzýmov. Dokonca sa v organizme môžu hromadiť a to až tak, že môžu dosiahnuť toxických koncentrácií! Použitie organických foriem selénu je pri nedostatku selénu v tele a potrebe dlhodobejšej a vyššej suplementácie (suplementácia je doplnenie) teda nevhodné.


A ako sa môžu prejaviť nedostatky selénu?

- náchylnosť na infekcie - únava - depresie - neplodnosť - problémy so štítnou žľazou - rakovina prostaty alebo hrubého čreva - osteoartróza - zvýšená náchylnosť na alergie - systémový lupus


Väčšina ľudí si myslí, že všetko čo je organické je pre telo lepšie. Pri seléne to ale neplatí! Mimochodom seleničitan sodný je dlhodobo kontrolovaný na bezpečnosť. Tu sa v priebehu niekoľkých desaťročí potvrdilo, že ide o veľmi dobre tolerovanú látku a bezpečnú látku na užívanie. Pri selén metioníne podrobné sledovanie na bezpečnosť urobené neboli. Seleničitan sodný sa navyše z tela veľmi dobre vylučuje a nedokáže sa v tele hromadiť.


Selén vo forme seleničitanu sodného si môžete kúpiť tu Selén 60 kapsúl (abczdravia.sk) a je aj súčasťou výrobku forIMUN 60 kapsúl (abczdravia.sk)


Zdravie nie je všetko, ale je to najdôležitejšie čo máme Andrej Medveď a jeho team www.andrejmedved.sk www.weltfit.sk www.abczdravia.sk tel. 0911 295 859 andrej.medved9@gmail.com



543 views0 comments

Comments


bottom of page